27.04.2024
קובי מרגולוב
צור קשר עם
קובי מרגולוב

גזר הדין בפרשת אלאור אזריה: "בין קדושת החיים לקדושת צה"ל"

עורך דין קובי מרגולוב מנתח עבורנו את גזר הדין שניתן בעניינו של אלאור אזריה. האם במתן גזר הדין באה לסיומה הפרשה שהסעירה מדינה שלמה??
פורסם ב: 15:00 | 21.02.2017
מאת:
עו"ד קובי מרגולוב
גזר הדין בפרשת אלאור אזריה:

גזר הדין גזר הדין המנומק היטב לא יקשה לעמוד במבחן הערעור

אתחיל מהסוף - לעניות דעתי, למקרא גזר הדין המלא, עולה שהוא דומה ביסודיות שלו ובטיב הנימוקים והיקפם להכרעת הדין שניתנה לפני מספר שבועות בעניינו של אזריה.

 

גזר הדין נכתב כך שלא יתקשה לעמוד למבחן בערעור שוודאי יוגש כנגד חומרת העונש על ידי באי כוחו של החייל, אליהם הצטרף לאחרונה עו״ד שפטל הלוחמני. בהנחה שלא יוגש ערעור שכנגד על ידי התביעה הצבאית על קולת העונש (נזכיר כי התביעה דרשה שעונש המאסר לא יפחת מ - 36 חודשים), הרי שההקלה לה יזכה החייל בערעור, אם בכלל, תהיה מתונה בלבד.

 

גזר הדין מנוסח בריטוריקה רכה בהרבה מניסוחה של הכרעת הדין אשר הטילה באזריה האשמות קשות וריסקה את קו הגנתו. גזר הדין, מנגד, מוצא ביטוי רחב יותר לנסיבות הכלליות של האירוע ולנסיבותיו האישיות של אזריה עצמו. שופטי ההרכב לא חוסכים ביקורת אף מגורמי הצבא שלא ביקרו את החייל במהלך המשפט ובכיריו מיהרו להתבטא בטרם ניתן פסק הדין.

 

דומה גם כי נימה מתחשבת של התביעה הצבאית את היא נתנה את אותותיה בכתיבת גזר הדין, הגם שבית הדין דחה את המתחם המחמיר המוצע על ידי התביעה (36 עד 60 חודשים) וקבע מתחם משלו, נמוך יותר (18 עד 48 חודשי מאסר).

 

cobymargolov3

עו"ד קובי מרגולוב

 

החרטה שלא באה הקשתה לתת גזר דין מקל יותר

גם בתוך המתחם המקל מיקמו שופטי ההרכב את עונשו של הנאשם בגבול התחתון ונדמה לי כי היו מוכנים לחרוג אף למטה ממנו אילו נשמעה חרטה מפיו של אזריה בדברו האחרון לפני גזר הדין.

 

ללא ספק, השופטים קיוו לשמוע מילות חרטה יוצאית מפיו של החייל, חרטה ולו ביחס לכך שגרר מדינה שלמה לקרנבל מתלהם שנמשך שנה, אך חרטה שכזו מעולם לא הובעה על ידו. אזריה נותר בהרגשתו ובהרגשה של אחרים קורבן יחיד של האירוע.

 

וכאן טמון בעיניי לב ליבו של ההליך - בית הדין קבע כי גם לחייו של מחבל יש קדושה, אם כי מצומצמת יחסית לאזרח חף מפשע. גם אם אמירה זו לא תמצא חן בעיניי תומכיו הרבים של החייל, זהו עקרון משפטי חשוב שקיבל ביטוי והדגשה.

 

צה״ל הקדוש לא יכול להתעלות מעל קדושת החיים, גם אם אלה הם חייו של מחבל גוסס שרוע על כביש בחברון.

 

הערת מערכת: עו"ד קובי מרגולוב הינו עו"ד פלילי המתמחה בייצוג חיילים בבתי משפט צבאיים

תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

יעוץ אישי בתחום טורים אישיים

מלא פרטים ועו”ד יחזור אליך

מילון מונחים

לכל המונחים >
back --> -->